نامه رييس فراكسيون محيط زيست و توسعه پايدار مجلس به رييس جمهور:


از ادغام و تضعيف ساختار تشكيلاتي مؤسسات تحقيقاتي تك محصولي خصوصاً پسته جلوگیری کنید



رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری با اشاره به ارتزاق 3 میلیون نفر در کشور از صنعت پسته و انجام 78درصد از تحقیقات مربوط به پسته در موسسه تحقيقات پسته كشور خواستار جلوگیری از ادغام و تضعيف ساختار تشكيلاتي این موسسه شد.


محمدرضا تابش در نامه خود خطاب به دکتر احمدی‌نژاد که رونوشتی از آن برای معاون اول رئيس جمهور، وزير جهاد كشاورزي و رئیس كميسيون كشاورزي ارسال شده است، یادآور شده است که توسعه سطح زير كشت پسته منجر به افزايش توليد، اشتغال و ارز آوري قابل توجه براي كشور بوده بر اساس آمارهاي رسمي به طور متوسط سالانه يك ميليارد دلار نصيب كشور می‌کند.


وی با اشاره به مشارکت مستقیم 760000 نفر در کشور در تولید پسته، افزوده است:« با محاسبه افرادي كه به طور غير مستقيم در زمينه هاي فرآوري، بازاريابي و صادرات شاغل هستند، اين صنعت بالغ بر 1000000 نفر اشتغال ايجاد نموده است و برآورد می‌شود قريب به 3000000 نفر از قبل اين محصول ارتزاق مي‌نمايند.»


رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به انجام حدود 78 درصد از تحقيقات مربوط به پسته در موسسه تحقيقات پسته كشور، تاکید کرده است:« اين موسسه طي ساليان گذشته با كار تخصصي روي موضوع پسته و با صرف هزينه هاي گزاف توانسته با تربيت نيروهاي متخصص عملكرد مثبتي در افزايش راندمان توليد و تربيت نيروي تخصصي ماهر داشته باشد.»


تابش در بخش پایانی این نامه با اشاره به سیاست‌های دولت دکتر احمدی‌نژاد مبنی بر كاهش تمركز در كلان شهرها، از رئیس‌جمهور خواسته است تا پسته، امكان انتقال افراد متخصص و علاقمند به موضوع پسته از موسسات بزرگ و مستقر در تهران و كرج به موسسات تك محصولي فراهم گردد و از ادغام و تضعيف ساختار تشكيلاتي مؤسسات تحقيقاتي تك محصولي خصوصاً پسته جلوگیری شود.


متن کامل نامه رئیس فراکسیون محیط زیست کشور به رئیس‌جمهور در ادامه می‌آید:



رياست محترم جمهوري


جناب آقاي دكتر احمدي نژاد



با عرض سلام و احترام


استحضار داريد در حال حاضر در 24 استان كشور باغات پسته به صورت تجاري و غيرتجاري وجود دارد. بر اساس آمار وزارت جهاد كشاورزي سطح زير كشت پسته در سال 1360، 113618 هكتار بوده كه در سال 1388 به 448619 هكتار رسيده است كه به طور تقريبي هر ده سال 100000 هكتار به سطح زير كشت پسته افزوده شده است. اين موضوع حاكي از توجه و علاقه زياد مردم به توسعه كشت اين محصول مي‌باشد. توسعه سطح زير كشت پسته منجر به افزايش توليد، اشتغال و ارز آوري قابل توجه براي كشور بوده بر اساس آمارهاي رسمي به طور متوسط سالانه يك ميليارد دلار نصيب كشور شده است. حدود 760000 نفر به طور مستقيم در توليد پسته مشاركت دارند و با محاسبه افرادي كه به طور غير مستقيم در زمينه هاي فرآوري، بازاريابي و صادرات شاغل هستند، اين صنعت بالغ بر 1000000 نفر اشتغال ايجاد نموده است. با توجه به اينكه در مناطق پسته كاري كشور بيشتر معيشت مردم وابسته به درآمد حاصل از پسته مي باشد، بر آورد مي گردد كه در حال حاضر قريب به 3000000 نفر از قبل اين محصول ارتزاق مي‌نمايند. اهميت موضوع وقتي نمايان‌تر مي‌شود كه بدانيم شرايط موجود آب و هوايي و كميت و كيفيت منابع آب و خاك در اغلب مناطق و استانهاي پسته خيز به گونه‌اي است كه عملاً امكان توليد اقتصادي ساير محصولات زراعي و باغي را محدود ساخته است. دراين شرايط معيشت عامه مردم وخصوصاً كشاورزان به توليد و درآمد حاصل از پسته وابسته شده است به عبارت ديگر توليد پسته بعنوان آخرين انتخاب و گزينه براي كشاورزان در اين مناطق مي باشد.


به استناد گزارشات مركز اسناد و مدارك علمي ايران، در يك دهه گذشته حدود 78 درصد از تحقيقات مربوط به پسته در موسسه تحقيقات پسته كشور انجام شده است و اين موسسه طي ساليان گذشته با كار تخصصي روي موضوع پسته و با صرف هزينه هاي گزاف توانسته با تربيت نيروهاي متخصص عملكرد مثبتي در افزايش راندمان توليد و تربيت نيروي تخصصي ماهر داشته باشد. بديهي است هرگونه عدم حمايت علمي و تحقيقاتي بيشتر از اين موسسه و برهم زدن تمركز و استقلال تحقيقات پسته و استقرار هر نوع واحدي غير از موسسه يا مركز مستقل، موجب هدر رفتن سرمايه گذاري انجام شده طي ساليان گذشته در عين حال منجر به پراكنده شدن نيروهاي متخصص در زمينه توليد پسته خواهد شد. بايد توجه داشت از دست رفتن استقلال كاري موسسه پسته مي‌تواند منجر به نااميدي و بي انگيزگي نيروهاي مستقر در موسسه شود. نيروهايي كه به طور قطع از جمله كم نظيرترين نيروهاي متخصص در عرضه توليد پسته كشور مي باشند. از طرف ديگر بررسي توليدات علمي موسسات تك محصولي به خصوص پسته و مقايسه آن با زماني كه اين موسسات به صورت غير مستقل و زير مجموعه موسسات مادري از جمله بذر و نهال بوده‌اند، نشان مي‌دهد تكرار تجربه ناموفق گذشته و گرفتن استقلال موسسات تك محصولي مانند پسته و ادغام آنها در يك موسسه مادري بزرگ و جديد نتيجه اي جز هدر رفت سرمايه و بازگشت به عقب در پي نخواهد داشت. اين در حالي است كه روند حركت دنيا به سمت تخصصي شدن و استقلال بيشتر موسسات تحقيقاتي مي باشد.


از آنجايي كه سياست دولت محترم در سالهاي اخير كاهش تمركز در كلان شهرها بوده و از طرفي با توجه به سياست هاي استخدامي كه در حال حاضر امكان جذب نيروهاي جديد در مجموعه تحقيقات عملاً امكان پذير نمي‌باشد، بسيار منطقي خواهد بود كه با فراهم نمودن شرايط مساعد در موسسات تك محصولي از جمله پسته، امكان انتقال افراد متخصص و علاقمند به موضوع پسته از موسسات بزرگ و مستقر در تهران و كرج به موسسات تك محصولي فراهم گردد تا علاوه بر كاهش تمركز، موسسات تك محصولي بيش از گذشته تقويت شوند كه بدون شك اين موضوع مي تواند در حفظ جايگاه ايران در توليد محصولاتي همچون پسته كمك شاياني نمايد. استدعا دارد به فوريت دستور رسيدگي به موضوع و جلوگيري از ادغام و تضعيف ساختار تشكيلاتي مؤسسات تحقيقاتي تك محصولي خصوصاً پسته را صادر و نتيجه را امر به ابلاغ فرمائيد.


با آرزوي توفيق الهي


محمدرضا تابش


نماينده مردم شريف شهرستان اردكان و


عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا